معرفی کشاورزی دقیق

معرفی کشاورزی دقیق

آنچه در این مطلب می خوانید!
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید

    معرفی کشاورزی دقیق

    توی این دانشنامه قراره راجب یکی از به روزترین مفاهیم صنعت کشاورزی صحبت کنیم. رویایی به نام “کشاورزی دقیق”! تا انتهای این دانشنامه همراهمون باشین.

    برای شناخت هر مفهوم بهتره از دلیل اهمیتش شروع کنیم. پس بریم سراغ بررسی دلیل ظهور مفاهیمی مثل کشاورزی دقیق، کشاورزی هوشمند و….

    امروزه اهمیت تامین غذا با توجه به افزایش روز افزون جمعیت مثل روز برای هممون روشنه. این در حالی هست که منابع موجود برای تامین غذا از جمله خاک و آب و املاح معدنی محدود هستند. این موضوع برای کشوری مثل ایران که همواره با کم آبی دست و پنجه نرم کرده، مهمتر و قابل توجه تره. با توجه به این محدودیت‌ها همواره لازم بوده و هست که تا حد امکان سعی کنیم مصرف این منابع رو محدود و بهینه کنیم. گسترش انواع سیستم‌ها آبیاری پیشرفته، اصلاح ژنتیکی بذر، استفاده از ماشین آلات پیشرفته و… همگی راه‌هایی بودند که بشر برای بهینه‌سازی فرآیند کشاورزی پیشنهاد کرده.

    از سویی همه روزه شاهد ظهور تکنولوژی‌های جدید در صنایع مختلف هستیم. خوشبختانه صنعت کشاورزی هم از دنیای تکنولوژی بی‌بهره نمونده و تلاش کرده هر چند با سرعت اندک، خودش رو با علم روز دنیا تطبیق بده. گسترش تکنولوژی همواره با خودش مفاهیم جدیدی رو به صنایع مختلف معرفی کرده. مفاهیمی مثل کشاورزی دقیق، کشاورزی هوشمند و… از جمله مفاهیمی هستند که به لطف گسترش تکنولوژی به صنعت کشاورزی معرفی شدند. البته قابل توجه هست که مفاهیمی مثل کشاورزی دقیق، کشاورزی هوشمند و کشاورزی دیجیتال گر چه مفهوم بهینه‌سازی بهره‌وری رو در ذهن یادآور میشن، اما در اصل تفاوت‌هایی با هم دارند که در مقاله‌ کشاورزی دقیق چیست؟ بررسی شده‌اند.

     

    با کشاورزی دقیق آشنا شوید!

    برای شروع بذارین با معرفی کشاورزی دقیق آغاز کنیم. کشاورزی دقیق در واقع یک سیستم مدیریت زمین و محصولات کشاورزی هست که در اون سعی ما استفاده‌ی “دقیق” از منابع مورد استفاده و کاهش اثرات زیست محیطی هست. منابعی مانند آب، کود، سم و حتی بذر! نخستین بار تعریف کشاورزی دقیق در سال 1997م. به صورت زیر ارائه شد.

    کشاورزی دقیق یک سیستم کشاورزی یکپارچه، مبتنی بر اطلاعات و تولید هست. این سیستم به منظور افزایش کارایی، بهره‌وری و سودآوری دراز مدت برای یک مکان خاص یا کل مزرعه کشاورزی طراحی شده است. همچنین این سیستم موجب کاهش اثرات ناخواسته بر محیط زیست و حیات وحش می‌گردد.

    معرفی کشاورزی دقیق

     

    توزیع دقیق منابع

    بعد از معرفی کشاورزی دقیق می‌خوایم بررسی کنیم این تکنولوژی جدید چه مفهومی رو با خودش به همراه داره. به طور کلی در این نوع از کشاورزی لازم هست که منابع به صورت دقیق در بخش‌های مختلف زمین توزیع شن. اتفاقی که حتی در کشاورزی مدرن هم به ندرت می‌افته. حالا منظور از توزیع دقیق منابع چی هست؟!

    منظور از توزیع دقیق منابع این هست که در هر نقطه از زمین، با توجه به نیازهای همون نقطه از منابع مورد نیازش استفاده شه. به طور مثال روشی که در ارتباط با سمپاشی و کود دهی سنتی رایج هست اینه که با توجه به نیاز حدودی زمین به یک نوع کود و یا مشاهده‌ی یک نوع آفت خاص، یک نوع کود و یا سم در تمام زمین توزیع میشه. در حالی که شاید تنها یک نقطه‌ی خاص از زمین به مقدار مشخصی از کود و یا سم نیاز داشته است. این موضوع علاوه بر افزایش هزینه‌ی کشاورزی، موجب آلودگی محیط زیست و به وجود اومدن یک اکوسیستم ناپایدار میشه! و اما اتفاق خوبی که در کشاورزی دقیق می‌افته اینه که با به کارگیری تکنولوژی سعی می‌شه “نیاز دقیق” به هر کدوم از منابع در “هر نقطه” از زمین تعیین بشه و متناسب با اون، توزیع منابع صورت بگیره.

    لازمه‌ی این اتفاق استفاده از تکنولوژی مدیریت اطلاعات به عنوان یک ابزار مهم هست که بهمون کمک می‌کنه اطلاعات لازم رو به خوبی جمع‌آوری و دسته‌بندی کنیم و درنهایت بتونیم از این اطلاعات استفاده کنیم. این اطلاعات در مورد انواع و اقسام متغیرهای موجود در زمین شما هستند. از میزان نیاز به کود و سم و آب گرفته تا تغییرات ایجاد شده در دما و املاح معدنی خاک با تغییر فصل و پیشرفت مراحل رشد محصول. به عبارتی توی این روش شما روی هر محصول، درست مثل فرزندانتون جداگونه نظارت و مدیریت دارین و نیاز هر کدوم رو متناسب با خودش بر طرف می‌کنین! یک اتفاق رویایی هم برای کشاورز و هم برای محصول.

     ممنون که تا انتهای این دانشنامه همراه آساگرو بودین.

    شمارش تعداد گیاهان
    کشاورزی دیجیتال
    بررسی کارایی قارچ کش‌ها در مزارع گندم
    نورمن بورلاگ
    نورمن بورلاگ پدر انقلاب سبز
    آنچه در این مطلب میخوانید!
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید
      اسکرول به بالا