نورمن بورلاگ

نورمن بورلاگ پدر انقلاب سبز

آنچه در این مطلب می خوانید!
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید

    نورمن بورلاگ

    نورمن بورلاگ باور داشت که رشد جمعیت همراه با آفات جدید گیاهی نیاز بشر را برای نوآوری در کشاورزی بیش از پیش آشکار می‌سازد. انقلاب سبز با نورمن بورلاگ آمریکایی یکی از مهمترین وقایع قرن بیستم است که توانسته جان میلیون‌ها انسان را در مقابل گرسنگی و تلف شدن حفظ کند. هدف نهایی او از انجام تلاش‌های بین المللی، افزایش بهره وری و تامین غذای جهانی بود. این بهره وری حوزه‌هایی از جمله مکانیزه کردن کشاورزی، بهینه کردن مصرف آب، مبارزه با آفات، بهبود باروری گیاهان و موارد دیگر را شامل می‌شد.

    از دستاوردهای بورلاگ در پروژه‌های تحقیقاتی می‌توان به افزایش حجم تولید گندم به روش عملی تا ۲ برابر، مقاوم سازی گندم و سایر محصولات کشاورزی در مقابل آفت‌های رایج اشاره کرد. نتایج تحقیقات بورلاگ در کشور مکزیک و تلاش برای پیاده‌سازی این روش‌های علمی در کشاورزی باعث بروز یک انقلاب در زنجیره تامین مواد غذایی در دنیا شد تا از بسیاری از بحران‌های غذایی دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی جلوگیری شود.

    نورمن بورلاگ، برنده جایزه‌ی صلح نوبل

    به موجب دستاوردهای وی بنیاد نوبل نورمن بورلاگ را مفتخر به دریافت جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۷۰ کرد. کمیته جایزه نوبل اعلام کرد که بورلاگ با روش ابداعی خود مانع بروز قحطی در جهان شده و جان میلیون‌ها نفر را نجات داده است. آسه لیونیز، رییس وقت کمیته جایزه نوبل هنگام اهدای جایزه گفت نورمن بورلاگ، بیش از هر فرد دیگری برای گرسنگان جهان نان فراهم کرده است. دلیل دادن جایزه صلح نوبل به او این است که ما امیدواریم رفع گرسنگی، صلح را به همراه آورد.

    بورلاگ و دیگر پژوهشگران ده‌ها سال بر روی تولید نژادهای گیاهی مقاوم در برابر آفات و بیماری های گیاهی از قبیل «یو جی ۹۹» ( نوعی آفت گندم) که محصول گندم را از بین می‌برد، تحقیق می‌کردند.

    بورلاگ در سال ۱۹۷۹ بصورت رسمی بازنشت شد، اما به فعالیت‌های بشردوستانه و تحقیقاتی خود بی‌وقفه ادامه داد. او با کمیته‌های بین المللی که برای حل چالش‌های جهانی فعالیت می‌کنند نیز همکاری می‌کرد. سرانجام نورمن 95 ساله در 12 سپتامبر 2009 در اثر بیماری سرطان در خانه‌اش در دالاس درگذشت.

    شمارش تعداد گیاهان
    کشاورزی دیجیتال
    بررسی کارایی قارچ کش‌ها در مزارع گندم
    نورمن بورلاگ
    نورمن بورلاگ پدر انقلاب سبز
    آنچه در این مطلب میخوانید!
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید
      اسکرول به بالا