مبارزه بیولوژیک با آفات

مبارزه بیولوژیک با آفات

آنچه در این مطلب می خوانید!
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید

    مبارزه بیولوژیک با آفات

    در این قسمت میخوایم در مورد آفات و حشرات مزاحم که یکی از اصلی‌ترین عوامل در تخریب محصولات کشاورزی و آسیب زدن به آن‌ها هستند با هم صحبت کنیم 😊

     از گذشته های دور تا همین امروز کشاورزای عزیزمون همیشه دنبال راهی برای از بین بردن آفات مزرعه شون بودن و از اون زمان تا امروز متاسفانه ساده‌ترین راه برای مبارزه با آفات رو استفاده از سموم شیمیایی شناختن. اما امروزه ثابت شده که سموم شیمیایی به دلیل خطراتی که برای سلامتی انسان و محیط‌ زیست دارند، راه‌حل مناسبی برای از بین بردن آفات کشاورزی نیستند و آسیب‌های زیادی را به سلامت محصولات‌مون وارد می‌کنند☹

    با پیدایش روش‌های مبارزه بیولوژیکی و استفاده از روش‌های تلفیقی در مبارزه با آفات نباتی مثل کنترل زراعی، مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی میزان مصرف سموم شیمیایی کاهش یافته و روش های غیر شیمیایی مبارزه با آفات اغاز شده است. حالا شاید بخواید بدونید که کنترل بیولوژیکی چیه؟ کنترل بیولوژیک پدیده ای است که هدف آن تنظیم جمعیت موجودات می باشد و به طور کلی حشرات مهمترین گروه از موجوداتی هستند که در برنامه های کنترل بیولوژیک به عنوان هدف مطرح بوده اند. به همین دلیل امروزه از شیوه‌های مبارزه بیولوژیک با آفات استفاده می‌کنند.

    مبارزه بیولوژیک با آفات

    حالا در این مقاله می‌خواهیم مزیت‌های این روش را بررسی کنیم و شیوه کاری اونو توضیح بدیم 😊

    استفاده از سموم شیمیایی برای مبارزه با آفات چه مضراتی دارد؟

    آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها اصلی‌ترین سموم شیمیایی هستند که در کشاورزی سنتی برای از بین بردن آفات و حشرات مزاحم استفاده می شدند. این محصولات میتونن علف‌های هرز را نابود کرده و بیماری‌های گیاهی را از بین ببرند. اما نکته قابل‌توجه اینجاست که این سموم شیمیایی همان‌طور که میتونن روی آفات گیاهی تاثیر بذارن، سلامت محصولات کشاورزی رو هم تحت تاثیر قرار میدن. حالا قراره در این بخش ما با شما اصلی‌ترین ضررهای این سموم را برای محصولات کشاورزی بررسی کنیم.

    آسیب به محیط‌ زیست

    سموم شیمیایی که در کشاورزی استفاده میشن، قدرت نفوذ بسیار بالایی دارند. به همین دلیل می‌تونن در خاک و آب هم نفوذ کرده و تاثیرات مخربی را بر روی محیط‌ زیست از خودشون به جا بذارن. متاسفانه امروزه آب بسیاری از رودخانه‌ها و تالاب‌ها به دلیل نفوذ سموم شیمیایی در آن‌ها آلوده شده و اکوسیستم آن‌ها به هم ریخته. در کنار این‌ها بسیاری از آفت‌کش‌ها تبخیر میشن و وارد هوا میشن. درنتیجه آلودگی هوا نیز یکی دیگر از تبعات منفی استفاده از سموم شیمیایی برای دفع آفات کشاورزیه.

    آسیب به سلامت انسان

     سموم شیمیایی علاوه بر اینکه از طریق آب، خاک یا هوای آلوده وارد بدن انسان می‌شن، می‌تونن به‌طور مستقیم هم بر سلامت آن‌ها تاثیر بذارن. این سموم حتی در اثر شستشو نیز از روی محصولات پاک نمی‌شوند و همواره مقداری از آن‌ها، هرچند اندک، بر روی محصولات باقی می‌ماند. به همین دلیل نمیتونیم بگیم که هیچ اثری از سموم شیمیایی بر روی محصولات غذایی مصرف‌شده توسط انسان وجود نداره. از طرف دیگه این سموم می‌تونن از طریق پوست هم به داخل بدن نفوذ کنن و تاثیرات منفی زیادی را از خودشون به جا بگذارن. پس در زمان سمپاشی مزارع خیلی مراقب خودتون باشین😊

     این تاثیرات معمولا خودشون رو در قالب حساسیت‌های پوستی نشون میدن اما در بدترین حالت ممکنه به مرگ هم منجر بشن ☹ سموم شیمیایی ممکه سلامت چشم‌ها رو هم تهدید کنن و یا علائم مسمومیت حادی رو به وجود بیارن. همچنین مشکلات تنفسی نیز یکی دیگر از تاثیرات منفی سموم شیمیایی بر روی سلامت انسانه. اما یه راه خیلی خوب برای خنثی کردن همه این عوامل منفی وجود داره به نام: استفاده از حشرات شکارگر

     

    چند نمونه از حشرات شکارگر

     

    زنبور تریکوگراما

    این حشره، پارازیتوئید تخم تعدادی از آفات مهم محصولات باغی و زراعی هستش. زنبور ماده داخل هر تخم آفت یه سوراخ ایجاد میکنه و یه تخم خودش رو داخل اون میذاره. حشرات هدف این پارازیتوئید پروانه‌های کرم ساقه خوار برنج، کرم ساقه خوار ذرت، کرم غوزه پنبه و کرم گلوگاه اناره و زنبور بعد از طی مراحل لاروی و شفیفره‌ای به صورت حشره بالغ خارج میشه و از خسارت آفت جلوگیری میکنه.

    زنبور تریکوگراما

    زنبور براکون

     زنبور های ماده، لارو پروانه ها را پارازیت می‌کنن. بعد از فلج کردن پروانه‌ها روی بدن آنها تخم می‌ذارن و تخم ها پس از 1 تا دو روز تفریخ میشن و لارو‌های زنبور شروع به تغذیه از محتویات داخل بدن میزبان می‌کنن.

    زنبور براکون

     

    پارازیتوئید‌های تخم سن گندم

    سن گندم یکی از آفات پر دردسر مزارعه! چند گونه زنبور و مگس پارازیتوئید دارده که زنبور‌ها با تخم گذاری داخل تخم‌های سن و مگس‌ها با تخم گذاری داخل حشره، باعث کنترل این آفت می‌شن.

    پارازیتوئید های تخم سن گندم

    مگس پارازیتوئید سن گندم

     

    پارازیتوئید های تخم سن گندم

    مگس پارازیتوئید سن گندم

    شمارش تعداد گیاهان
    کشاورزی دیجیتال
    بررسی کارایی قارچ کش‌ها در مزارع گندم
    نورمن بورلاگ
    نورمن بورلاگ پدر انقلاب سبز
    آنچه در این مطلب میخوانید!
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید
      اسکرول به بالا